Een huis verkopen

sleutels

Voor de verkoop van uw huis is een goed inzicht in vraag en aanbod en kennis van de markt absoluut noodzakelijk. Samen met uw in de loop der jaren gegroeide gevoelswaarde voor uw woning, ons deskundig oordeel en de marktsituatie op dit moment, maken wij de allerbeste prijs voor uw huis.

Het kan zijn dat u wellicht met kinderen op komst groter wilt gaan wonen, of dat u juist toe bent aan een kleiner huis, nu alle kinderen de deur uit zijn. Of misschien wilt u wel geld vrij maken voor andere zaken die prioriteit hebben. Of gaat u van baan veranderen en wilt u daarom verhuizen. Kortom, allemaal hele specifieke situaties die om een hele persoonlijke aanpak vragen. In een eerste gesprek hierover zijn uw wensen, financiŽle (on)mogelijkheden en eventueel vervangende woonruimte bepalend voor het uitzetten van de verkoopstrategie. Vervolgens geven wij u inzicht in de ontwikkeling van de marktsituatie van dit moment.

Waarde van uw woning
De waarde van uw woning is van vele factoren afhankelijk. Zo zijn omgeving, ligging, grootte, indeling, bouwstijl, bouwkundige staat, staat van onderhoud en mate van uniciteit de belangrijkste. Wij letten echter ook op een groot aantal andere aspecten zoals:

  • het huidige gebruik; is dit conform het bestemmingsplan?
  • bouwvergunningen; aanwezig voor nog uit te voeren of reeds uitgevoerde verbouwingen?
  • zijn hier ook tekeningen van?
  • zit/zat er een olietank in de grond? Is deze gesaneerd?
  • is er sprake van bodemverontreiniging?
  • zijn er lasten of beperkingen, zoals erfdienstbaarheden bij u als verkoper bekend?
  • onzichtbare gebreken; de huidige wetgeving bepaalt dat de verkoper aan hem bekend zijnde gebreken moet melden en kan als zodanig later hiervoor aansprakelijk gesteld worden.
  • gaat uw echtgeno(o)t(e) of partner akkoord?
  • lijst van roerende zaken; in overleg met u stellen wij een lijst op van de goederen die achter kunnen blijven in het huis, te koop zijn of door u worden meegenomen.
  • wij plegen kadastrale recherche en onderzoeken het bestemmingsplan.

Vervolgens bespreken wij met u de vraag- en verkoopprijs.

Uw woning in verkoop?
Allereerst wordt uw huis via de Beurs Gooise Makelaars gemeld aan de circa 90 NVM-makelaarskantoren in 't Gooi. Tevens wordt uw woning ook op Funda gezet. Een foto van uw woning, met begeleidende tekst, komt ook te hangen in de etalage van onze kantoren in Blaricum en Eemnes, zodat het onder de aandacht komt van de zeer vele passanten. Uiteraard wordt uw woning via de diverse internetsites onder de aandacht gebracht van een groot publiek. Al met al nogal wat mogelijkheden om kandidaat-kopers opmerkzaam te maken op uw huis!

funda

Vertrouwelijke opdracht
Maar het kan ook zijn dat u geen prijs stelt op zoveel ruchtbaarheid. Het is dan mogelijk ons een zogeheten vertrouwelijke opdracht tot verkoop te geven. De route hiervan bespreken wij graag met u.

Bezichtigingen
Zodra uw woning in verkoop is en kandidaat-kopers zich melden voor een bezichtiging, geven wij eerlijke, deskundige en relevante informatie over uw huis.

Wij willen geen kijkers maar kopers. Het is onze taak te voorkomen dat iedereen zomaar bij u over de vloer komt. De resultaten en bevindingen van de bezichtiging spreken wij daarna graag met u door. Het kan gebeuren dat er op een bepaald moment minder verzoeken tot bezichtiging zijn. Wij nemen graag de tijd voor u om mogelijke ongerustheid hierover weg te nemen. Wij weten tenslotte dat het verkopen van een huis een spannende en onrustige periode met zich meebrengt.

Voorkeur
Het is mogelijk dat wij, in overleg met u, na een bezichtiging een voorkeur op uw huis geven. Een kandidaat-koper en/of diens makelaar krijgt dan de tijd om een mogelijk financieringsplaatje rond te krijgen. De bezichtigingen van uw huis gaan dan wel gewoon door; bij een verzoek voor bezichtiging maken wij melding van het feit dat er een voorkeur op uw huis loopt.

Bieding
Op het moment dat er een bieding uitgebracht wordt op uw huis, laten wij u dit zo snel mogelijk weten. Wanneer het openingsbod, na ons gezamenlijk overleg en advies, wordt geaccepteerd, zijn we vanaf dat moment officieel in de onderhandelingsfase. De weg voor een mogelijke andere kandidaat-koper is dan geblokkeerd. In deze fase adviseren wij u omtrent uit te brengen tegenbiedingen, over bedenktijd die mogelijk ingelast moet worden, over roerende zaken die wel of niet achterblijven, over de opleveringsdatum, over ontbindende voorwaarden. Bij een kandidaat-koper zonder makelaar is het voor u van belang dat wij de financierings- en vestigings(on)mogelijkheden onderzoeken.

Koopovereenkomst
Afhankelijk van verschillende factoren kunnen de onderhandelingen soms wel een week of langer in beslag nemen. Gedurende deze periode hebben wij veelvuldig contact met u en bespreken iedere te nemen stap, waarbij u kunt rekenen op ons betrouwbaar en deskundig advies. Uw stem blijft uiteraard beslissend. Op het moment dat beide partijen de koopakte getekend hebben, is er sprake van een koopovereenkomst. Zorgvuldig worden alle gemaakte afspraken schriftelijk door ons vastgelegd in de zgn. voorlopige koopakte, die volgens de richtlijnen van de NVM wordt opgesteld. Een kopie hiervan krijgt u zo snel mogelijk ter bestudering toegezonden.

Mogelijke vragen over de inhoud hiervan kunt u ons direct stellen of tijdens onze afspraak voor het tekenen van de koopakte bij ons op kantoor. U als verkoper ondertekent de koopovereenkomst eerst. Na het ondertekenen van de koper wordt de akte door ons verzonden naar de door de koper gekozen notaris.

Drie dagen termijn
Een koper mag, na een kopie van de door beide partijen getekende koopakte ontvangen te hebben, gedurende drie werkdagen zonder opgaaf van reden van de koop afzien. Deze regel is bedoeld om kopers te beschermen tegen overhaaste beslissingen in een hectische markt.

Notaris
De notaris is de persoon die zorgt voor de verdere (financiŽle) afwikkeling. Dit houdt onder andere in dat de aflossing van uw mogelijke hypotheek plaatsvindt op de dag van de eigendomsoverdracht. De makelaarscourtage wordt verrekend, evenals de zakelijke lasten als onroerende zaakbelasting, rioolrechten e.d. voor de resterende maanden van het lopende jaar. Een aantal dagen voor de datum van de eigendomsoverdracht ontvangt u van de notaris de concept-akte en een uitnodiging voor ondertekening. Deze gaat vergezeld van de zogenaamde 'nota van afrekening'. Laatstgenoemde omvat het overzicht van de totale financiŽle afwikkeling, zoals hierboven al genoemd.

Inspectie en overdracht
Vlak voor het tijdstip van de notariŽle overdracht wordt er nog een laatste inspectie van uw huis verricht. Tevens worden de standen van gas, water en elektra opgenomen welke u naar de door u gewenste energieleverancier kunt sturen als uw eindstanden. Het is verstandig ten minste twee weken voor het transport uw verhuizing bij de door u gewenste energieleverancier door te geven. Het is mogelijk dat u na de notariŽle eigendomsoverdracht nog vragen heeft. Ook dan staan wij voor u klaar om deze te beantwoorden.